شست و شوی فرش های عتیقه

شست و شوی فرش های عتیقه


طریقه شست و شوی فرش های عتیقه در منزل و بایدها و نبایدهای شست و شوی فرش های عتیق

فرش‌های عتیقه، از جمله فرش‌های محبوب در طراحی دکوراسیون منزل به حساب می‌آیند که با قرار گرفتن در یک فضا، حس تاریخی و کهن به آن فضا می‌بخشند.

از آنجایی که این فرش‌ها قدیمی هستند و معمولاً از مواد طبیعی مانند پشم یا پنبه بافته شده‌اند، نحوه شست و شوی فرش های عتیقه در منزل، اهمیت پیدا می‌کند؛ به همین دلیل، ما در ادامه، تعدادی از بایدها و نبایدهایی که در شستن قالی عتیقه بهتر است رعایت شوند را برای شما بیان می‌کنیم:

۱. تعداد دفعات شست و شوی را در نظر بگیرید

مطمئناً، این سؤال برای شما نیز به وجود آمده است که هر چند وقت یکبار باید به شست و شوی فرش های عتیقه خود بپردازید. پاسخ این سؤال، به متریک بسیار مهم میزان تمیزی فرش شما بستگی دارد. اگر شستن قالی عتیقه خود را دیر به دیر انجام دهید، این می‌تواند به تجمع کثیفی و گرد و غبار بر روی فرش شما کمک کند. از طرف دیگر، اگر زود به زود یا بیش از حد، این گونه از فرش‌ها را بشویید، احتمال این که به الیاف آن آسیب وارد کنید را افزایش می‌دهید و با این کار، فرشتان را فرسوده می‌کنید؛ بنابراین، لازم است تا به اندازه و در حد متوسط به شستشوی قالی‌های عتیقه خود بپردازید.

همچنین بخوانید ….

فرش های دستبافت از زمان های قدیم تا به امروز ارزش مادی و معنوی بالایی را دارند و توانسته اند با ویژگی های خاص خود جایگاه ویژه ای را در بین مردم و کشورهای مختلف پیدا کنند …

۲. لکه‌های ایجاد شده را فوراً تمیز کنید

هر چقدر هم که شما مراقب فرش‌های آنتیک خود باشید، با این حال، ممکن است با ریختن آب میوه، چای، ادرار حیوانات خانگی یا هر عامل دیگری، بر روی فرش شما لکه‌هایی ایجاد شود؛ بنابراین، سعی کنید این لکه‌ها را در همان لحظه که ظاهر می‌شوند، به صورت زیر تمیز کنید:

  • ابتدا، لکه را با احتیاط با یک پارچه سفید پاک کنید.
  •  روی لکه، سودا، سرکه سفید، جوش‌شیرین یا مواد شوینده ملایم بمالید.
  •  یک بار دیگر محل را با پارچه نرم و لطیف بمالید.
  • این مراحل را تا پاک شدن لکه ادامه دهید.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید، سرکه سفید برای از بین بردن مدفوع گربه نیز به خوبی عمل می‌کند.

۳. از مواد شوینده قوی استفاده نکنید

به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی قوی برای شست و شوی فرش های عتیقه خود استفاده نکنید. در عوض، می‌توانید از مواد شوینده ملایم با pH خنثی یا کمی رو به قلیایی استفاده کنید تا به بافت فرش شما آسیبی وارد نشود.از طرف دیگر، از آب گرم نیز با وجود این که یک ماده شیمیایی نیست، نباید از آن برای شست و شوی فرش های عتیقه در منزلتان استفاده کنید.

طریقه شست و شوی فرش های عتیقه در منزل - قالیشویی مرکزی

۴. اجازه ندهید فرشتان رطوبت بگیرد

باور این که رطوبت می‌تواند یکی از دشمنان اصلی فرش‌های عتیقه شما باشد، سخت است؛ اما باید در نظر بگیرید که یک فرش خیس و مرطوب می‌تواند به عنوان پناهگاهی برای ایجاد کپک و باکتری در سطح فرش شما عمل کند. همچنین، فرش‌های پشمی عتیقه ممکن است در اثر رطوبت جمع شوند؛ بنابراین، بهتر است فرش‌های خود را هر از گاهی در فضای باز آویزان کنید تا رطوبت نگیرند.

 

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.