علت شمشیری شدن فرش و راه های رفع آن - قالیشویی مرکزی

علت شمشیری شدن فرش و راه های رفع آن


علت شمشیری شدن فرش و راه های رفع آن

فرش های دستبافت جزو زیباترین و بهترین فرش ها محسوب می شوند و انواع مختلفی از آن ها در دسته بندی های متنوعی وجود دارد. فرش های دستبافت مراحل ساخت و بافت سختی را دارند و به علت حساس بودن این مراحل ممکن است هرگونه خطا در هرکدام از آن ها باعث ایجاد عیب و نقص در فرش شود. یکی از معایب رایج فرش، شمشیری شدن فرش است که در نظر داریم در ادامه شما را با این عیب و راه های رفع آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

شمشیری شدن فرش چیست؟

موقعی که لبه های عرضی فرش در قسمت بالا یا پایین آن قوس پیدا کرده و آخر آن شبیه به تیغه شمیشر شود می توان گفت فرش دچار عیب شمشیری شدن شده است.

دلایل شمشیری شدن فرش

  •  عدم ایجاد زیرسازی مناسب برای بافت فرش
  • عدم دوام و پایداری زیر بافت فرش
  • شانه زدن زیاد و بسیار محکم در موقع بافت فرش
  •  کج بودن و منحنی بودن چوب زیر دار در موقع بافت فرش
  •  قرار ندادن تخته یا میله در زیر فرش
  •  استفاده از طناب های پلاستیکی برای محکم کردن

همچنین بخوانید ….

مهم‌ترین نکته برای از بین بردن جای سوختگی، سرعت عمل است. باید خیلی سریع اثر زردی یا سیاهی را از بین برد. هر چقدر این کار دیرتر انجام شود ممکن است زردی یا سیاهی تثبیت شود …

پیشگیری از شمشیری شدن فرش

برای جلوگیری از شمشیری شدن فرش می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  •  قبل از شروع بافتن حتما میزان تراکم چله ها را در طول سر دار و زیر دار چک کنید. دقت کنید که چله ها در بخش های ذکر شده باید به صورت مساوی و یکنواخت پراکنده شده و با رج شما نیز هماهنگ باشند.
  • قبل از بافتن فرش از بافت های مستحکم و قوی مثل زنجیره و ملیله استفاده کنید تا دوام و مقاومت گلیم باف را بالاتر ببرید.
  •  اگر فرش عرض زیادی داشته باشد باید تسمه را در بخش اصلی خود که میان چله های زیر و روی است به صورت کامل ثابت کنید.
  •  در قسمت گلیم باف سعی کنید تا همه نواحی را به صورت یکسان بکوبید تا روی بافت بدون داشتن کجی یا کاستی به طور کامل راست باشد.
  •  تعداد رج های اختصاص داده شده به گلیم باف حتما باید با عرض فرش متناسب باشد تا از این طریق قادر به ایجاد زیر ساخت مناسب و خوبی برای بافت باشد.
  •  در نهایت برای مهار کردن چله ها از شمشیرک یا تسمه کمک بگیرید.

راه های رفع شمشیری شدن فرش

شمشیری شدن فرش در زمان بافت ایجاد می شود و باعث انحنا داشتن و تیز بودن بخش پایانی فرش خواهد شد. این عیب از فرش را می توان با ۲ روش اصلی حل کرد که عبارتند از:

علت شمشیری شدن فرش و راه های رفع آن - قالیشویی مرکزی

به کارگیری چوب مهار

ممکن است در زمان بافت فرش، بخش های ساده بافی فرش شل شده و باعث شمشیری شدن فرش شوند. برای جلوگیری از این کار حتما از چوب مهار استفاده کنید و حتما شل بودن فرش را برطرف کنید تا ساده بافی به صورت مناسب و خوبی انجام شود.

کمک گرفتن از رفوگران و مرمت کاران

اگر فرش شما شمیشری شده است و بعد از اتمام بافت متوجه آن شده اید تنها راهی که برای حل آن دارید این است که آن را به دست افراد ماهر و با تجربه بسپارید تا اقدام به رفع آن کنند.

سخن پایانی

شمشیری شدن فرش جزو معایب متدوال فرش های دستبافت است که به علل های خاصی رخ می دهد. این مسئله علاوه بر این که زیبایی و جذابیت فرش را کاهش می دهد بلکه قیمت آن را نیز پایین می آورد. توصیه می کنیم مثل هر مشکل دیگری از همان ابتدا از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید تا در آینده با مشکلات مختلفی در این حیطه مواجه نشوید

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.