نخ خامه و خصوصیات آن - قالیشویی مرکزی

نخ خامه و خصوصیات آن


نخ خامه و خصوصیات آن

فرش یکی از اصلی‌ترین تجهیزات منزل شماست. قطعا شما دوست ندارید فرشی را بخرید که پس از مدتی دچار فرو رفتگی، رنگ پریدگی یا سایش و تخریب شده باشد. بنابراین مهم است قبل از اینکه طرح و رنگ فرش خود را انتخاب کنید، انواع نخ خامه و خصوصیات آن‌ها را بدانید.

چرا بررسی نخ خامه پیش از خرید فرش مهم است

مهم‌ترین چیزی که باید در انتخاب فرش بر اساس آن تصمیم گیری کنید، جنس نخ به کار رفته در فرش یا همان خامه است. نوع الیاف مورد استفاده در فرش، در ایجاد ظاهر بصری، دوام کلی، نرمی و خشکی، مقاومت در برابر لکه و قیمت نهایی آن، نقش عمده ایفا می‌کند. اگرچه ما ایرانیان میراث دار چند صد سال هنر قالیبافی در دنیا هستیم، اما باید اعتراف کنیم که مواد مصنوعی محبوب‌ترین الیاف مورد استفاده در فرش‌های امروزی هستند! زیرا اولا نگهداری از آن‌ها به نسبت الیاف طبیعی راحت‌تر است، ثانیا سبک‌تر هستند و از همه مهم‌تر قیمت ارزانی دارند!

همچنین بخوانید ….

نخ‌ها از مواد بسیار مختلفی تشکیل شده‌اند و می‌توان آن را با رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کرد، یکی از مهم‌ترین مقولاتی که در قالیشویی نیز اهمیت ویژه دارد، شناخت کیفیت نخ‌هاست …

انواع نخ خامه (نخ فرش)

متداول‌ترین انواع الیاف فرش را در دو دسته کلی باید به انواع الیاف مصنوعی و الیاف طبیعی تقسیم بندی کرد. در ادامه برخی از انواع الیاف یا نخ خامه از هر دو طیف طبیعی و مصنوعی را با هم بررسی می‌کنیم.

نایلون

برای ما ایرانی‌ها قطعا سخت است که از نخ خامه پشم و پنبه و ابریشم به نایلون برسیم، اما باید صراحتا اعلام کنیم که این متریال به عنوان نخ خامه فرش‌های امروزی بسیار پرطرفدار است. این نخ با خصوصیاتی مانند دوام بالا، مقاوم در برابر لک و کپک، تحمل وزن اثاثیه سنگین و عدم رنگ پس دادن باعث شده است فرش‌های نایلونی در بسیاری از خانه‌های مدرن امروزی جا خوش کنند.

پلی پروپیلن

این نوع نخ خامه فرش را باید ارزان‌ترین الیاف مصنوعی حاضر برشمرد. الفین یا همان پلی پروپیلن یک فیبر بسیار قوی است که در برابر رطوبت و کپک مقاوم است و به راحتی تمیز و نگهداری می‌شود.

پلی استر

الیاف پلی استر فرش‌هایی از نظر ظاهری زیبا میسازند. این فرش در برابر له شدن مقاوم است، در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها تولید می‌شود و در برابر رنگ پریدگی نیز بسیار مقاوم است.

نخ خامه و خصوصیات آن - قالیشویی مرکزی

 اکریلیک

اکریلیک نزدیکترین الیاف مصنوعی به پشم است. به دلیل ویژگی‌های پشم مانند آن، به طور گسترده در فرش‌های مخملی استفاده می‌شود. الیاف اکریلیک ظاهر و احساس پشم را با هزینه بسیار کمتری ارائه می‌دهد و نسبت به پشم از مزیت مقاوم بودن در برابر رطوبت و کپک برخوردار است.

پشم

وقتی صحبت از فرش ایرانی، فرش نفیس و ماندگاری و میراث به میان می‌آید، هیچ الیاف دیگری با پشم قابل مقایسه نیست. فرش‌های پشمی فوق العاده نرم هستند و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است و عمر بسیار بالایی دارند. پشم یکی از گران‌ترین انواع نخ خامه است.

ابریشم

گران‌ترین الیاف طبیعی که به عنوان نخ خامه در فرش استفاده می‌شود، ابریشم است. فرش‌ها چه کاملا ابریشمی باشند چه گل ابریشم داشته باشند و چه چله آن‌ها ابریشمی باشد در زمره فرش‌های نفیس قرار می‌گیرند که معمولا بسیار گران هستند و عمر فوق العاده بالایی دارند. این فرش‌ها در برابر نور تلالو دلچسبی دارند و بسیار زیبا و نرم هستند.

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.