7 ترفند مهم برای قالی باف ها

۷ ترفند مهم برای قالی باف ها


۷ ترفند مهم برای قالی باف ها:

ترفندهای کاربردی مفید زیادی می تواند برای قالی باف ها وجود داشته باشد که بر طی تجربیات قالی باف ها گردآوری می شوند، اگر این موارد در بافت قالی ها رعایت شوند قطعا قالی با کیفیت و با ارزشی خواهیم داشت. در زیر بذکر ۷ مورد مهم از آنها می پردازیم:

۱ پایه و اساس کار در بافت فرش اهمیت بسزایی دارد. مثلا دار قالی باید بی نقص باشد.

۲ چله کشی باید منظم و یکدست انجام بپذیرد. برای انجام این امر، بهتر است افراد با تجربه چله کشی را انجام بدهند. چله کشی بی نظم کار شما را از پایه خراب خواهد کرد. برای بافندگان کم تجربه چله کشی کار ساده ای نخواهد بود. اگر تجربه کافی در چله کشی ندارید دقت زیادی به خرج دهید و فاصله هر تار را با قبلی منظم بچینید.

۳ نقشه قالی یا فرش: نقشه فرش نمای نهایی قالی را به نشان خواهد داد یک قالی باف حرفه ای باید بتواند به خوبی نقشه را روی قالی پیاده نماید. معمولا نقشه های قالی روی کاغذهای شطرنجی کشیده می شوند و یک قالی باف با تجربه می تواند تعداد مربع های نقشه ی روی کاغذ شطرنجی را با تعداد تارهای چله یکسان کند تا قالی با نقشه هماهنگ باشد.

همچنین بخوانید ….

راهنمای شستشوی فرش عتیقه در منزل

برای شست و شوی فرش های عتیقه و گران قیمت در منزل باید نهایت دقت خود را به کار ببرید تا هیچگونه آسیبی به فرش وارد نشود.

۴ استفاده از پود نازک: پس از اطمینان از دار سالم و چله کشی منظم، به سراغ پود کشی منظم می رویم. بافت خوب یک قالی از ابتدای کار به پود کشیدن صحیح آن توسط قالی باف نیز بستگی مستقیمی خواهد داشت.
۵ ارتفاع دقیق فرش باید کاملا هر بار کنترل شود. می توانید هر ۲۰ رج که بافتید با متر ارتفاع قالی را در چند نقطه ی مختلف کنترل نمایید تا بعدا ابعاد قالی بی نظم و کج در نیاید. عدم کنترل ابعاد فرش از ارزش فرش می کاهد و این به ضرر بافنده ی آن خواهد بود.

۶ امتداد رج ها باید یکسان باشند.
اگر در امتداد رج های قالی سر کجی و ناهمواری بود چکار کنیم؟
این سر کجی دو علت می تواند داشته باشد:

  • یکنواخت و منظم نبودن کشش چله ها در عرض.
  • عدم تراکم یکدست در تارهای عرض چله

وقتی کشش چله در برخی جاها سفت باشد با زدن دفه گره ها پایین می روند اما وقتی تارهای چله شل باشد با زدن دفه گره ها چندان به سمت پایین حرکت نمی کنند و این قسمت ها بالاتر از حد دیگر نقاط قرار گرفته و سرکجی و بی نظمی در امتداد رج ها ایجاد می شود.

وقتی تراکم تارها در نقاطی بیشتر باشد بافت آن قسمت بالاتر از حد معمول می رود و در قسمت های کم تراکم بافت پایین تر قرار می گیرد. اینجاست که به اهمیت چله کشی منظم پی می بریم!

۷ در نهایت باید در حدود ۱۰ سانت قالی بیشتر بافته شود تا وقتی تارهای چله قیچی می خورد و فرش به اتمام می رسد از متراژ طولی آن کم نیاید و آن ۱۰ سانت جبران شود.

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.