فرش و خرید فرش یکی از ارکان جدایی ناپذیر در دکوراسیون هر خانه ای می باشد. با توجه به اهمیت آن، برای ماندگاری فرش باید در حفظ و نگهداری آن حساسیت بیشتری داشته باشیم. از آنجایی که حشرات جزو دشمنان اصلی فرش هستند، لازم است از فرش، مخصوصا فرش دستبافت، در برابر آن ها محافظت نمایید. بسته به شرایط آب و هوایی، حشراتی چون موریانه، بید، ملخ، جیرجیرک و سوسک فرش می توانند صدمات زیادی به فرش وارد کنند. در این بین بیدزدگی یکی از بدترین آسیب هایی است که فرش در معرض آن قرار می گیرد.

بیدزدگی

حشره بید، پروانه کوچک زرد رنگی است که طول بدن آن معمولا بین ۹ تا ۱۲ میلیمتر می باشد. بیشترین خساراتی که در بیدزدگی به فرش وارد می شود، توسط نوزادان بید که به آن ها لارو گفته می شود، صورت می گیرد. چرا که این نوزادان برای رشد خود نیازمند پروتئینی هستند که در الیاف پشمی فرش وجود دارد. نوزاد بید آنقدر از پروتئین موجود در فرش تغذیه می کند تا خود نیز بالغ شده و شروع به تخم گذاری نماید. بنابراین شانس ترمیم و اصلاح بیدزدگی با گذشت زمان، کم و کمتر می شود.

همچنین بخوانید ….

یکی از آسیب هایی که همواره ممکن است به فرش ها، مخصوصا فرش های دستباف وارد شود، بیدخوردگی فرش است. بیدها حشره هایی هستند که در محیط مرطوب و تاریک تخم ریزی کرده و….

راهکار های موثر در رفع بیدزدگی

  • اگر قصد دارید فرش را در انباری قرار دهید، قبل از لوله کردن فرش یک پارچه تمیز و ترجیحا سفید روی آن پهن کرده و سپس نفتالین پودر شده را بر روی آن بپاشید. در انتها نیز فرش را لوله کرده و در محل مورد نظر قرار دهید. بسته بندی فرش بسیار مهم است چرا که باعث می شود گار انتشار یافته از نفتالین در اطراف قالی بماند که بهترین وسیله استفاده از یک نایلون می باشد.
  • استفاده از موارد دیگری چون کاغذ روزنامه، کلر، بنزن، کافور و فلفل برای جلوگیری از حملات حشرات مضر فرش مانند بید، موثر است.
  • اگر در محلی زندگی می کنید که آب و هوای مرطوبی دارد، باید مطمئن شوید به میزان کافی فرشتان را از رطوبت دور نگه داشته اید یا برای رفع رطوبت، هر از چند گاهی فرشتان را در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار داده تا رطوبت آن از بین برود.
  • فرش ها و قالی هایی که به دیوار نصب می کنید، بیشتر مورد حمله حشرات مضر قرار می گیرند بنابراین هر چند وقت یکبار و به صورت مداوم آن ها را چک کرده و تمیز نمایید.
  • وجود گرد و غبار طولانی مدت، خود عامل دیگری برای بیدزدگی محصوب می شود. بنابراین اگر فرشتان را در محلی قرار دادید که رفت و آمد در آنجا زیاد است و یا قسمت هایی از آن زیر در زیر پایه های مبل، میز یا صندلی قرار دارد، بهتر است برای جلوگیری از هجوم بید ها حداقل هفته ای یکبار سطح فرش را از هر وسیله ای خالی نموده و تمام قسمت های آن را بطوری که همه گرد و غبار از بین برود جاروبرقی بکشید.
  • اگر در شرایطی قرار داشتید که به هیچکدام از مواد و محصولاتی که گفته شد دسترسی نداشتید، می توانید از حشره کش ها برای کشتن حشرات مضر فرش مثل بید ها استفاده نمایید.

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.