پشم و مراحل تبدیل به خامه - قالیشویی مرکزی

پشم و مراحل تبدیل به خامه


پشم و مراحل تبدیل به خامه

برای تبدیل پشم به خامه باید مراحل مختلفی انجام شود که هر کدام از آن ها اهمیت خاص خود را دارند و اجرای صحیح آن ها روی کار نهایی تاثیر می گذارد. اگر هریک از این مراحل به درستی و با کیفیت بالا انجام شود می توان مطمئن شد که در نهایت می توان به یک خامه قالی بافی مرغوب و باکیفیت رسید. در ادامه در این مقاله قصد داریم شما را با پشم و مراحل تبدیل به خامه آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

پشم و مراحل تبدیل به خامه

مرحله سرت کردن

در ابتدا پشم ها باید بر اساس نوع پشم و کیفیت پشم تقسیم بندی شده و جدا شود. کیفیت پشم نیز به نحوه تغذیه گوسفند بستگی دارد. ویژیگی های پشم نیز به جای پرورش، نژاد و تغذیه گوسفند بستگی دارد. در این مرحله تمامی پشم ها را بر اساس فاکتورهای ذکر شده سرت می کنند.

همچنین بخوانید ….

برای تبدیل پشم به خامه باید مراحل مختلفی انجام شود که هر کدام از آن ها اهمیت خاص خود را دارند و اجرای صحیح آن ها روی کار نهایی تاثیر می گذارد …

مرحله ریسندگی

بعد از تمیز و خشک شدن پشم ها نوبت به مرحله ریسندگی می رسد. به منظور محکم شدن الیاف حلاجی شده برای کاربردی قالیبافی، گلیم و جاجیم تابیده می شود. در زمان قدیم ریسندگی به صورت دستی انجام می شد اما امروزه این مسئله متفاوت است و به صورت ماشینی انجام می شود.

مرحله حلاجی و شستشو دام

برای شروع ابتدا پشم گوسفندها را در محل مناسبی با مواد شوینده رایجی شستشو می دهند. بعد از آن برای حلاجی در وهله اول پشم ها را از همدیگر جدا می کنند و بعد از آن باز کردن پشم و بستن آن روی دستگاهی به اسم دوک پشم انجام داده و پشم را به نخ تبدیل می کنند.

این روش به این صورت بود که پشم حاضر شده را با کمک وسیله چوبی به اسم دوک می ریسیدند و نحوه کار نیز به این صورت بوده که پشم را به صورت کلاف روی مچ های دست قرار داده و شخص ریسنده پشم را به صورت آرام از مچ دست به طرف دوک باز کرده و به صورت نخ نیم تاب در می آورده و با چرخش دوک و با روش مخصوصی به آرامی پشم نیم تاب را به سر دوک برده و به خاطر چرخیدن دوک، پشم تاب لازم را به دست آورده و به نخ تبدیل می شد.

پشم و مراحل تبدیل به خامه - قالیشویی مرکزی

پشم ریسی ماشینی

امروزه برای تبدیل پشم به خامه یا همان نخ قالیبافی از دوک استفاده نمی شود. بلکه این کار به صورت اتوماتیک با دستگاهی به اسم کاردنیک یا کرمیل انجام می شود. در این روش همه پشم ها را با ترکیبی از آب و روغن درون دستگاه می ریزند تا در نهایت بتوانند به خامه قالیبافی یا نخ برسند. این مراحل به صورت اتوماتیک انجام شده و حدود ۱۲ ساعت زمان برای اجرایی کردن روند لازم دارد. همچنین میزان کیفیت و نمره نهایی پشم و خامه آن بسته به ظرافت و طول الیاف دارد.

سخن پایانی

پشم ها جزو الیاف های قدیمی و طبیعی محسوب می شوند که دارای ریشه حیوانی هستند و از حیوانات دامی اهلی می توان این الیاف را تهیه کرد. این الیاف در صنعت های مختلف نساجی، تولید پوشاک و قالی بافی مورد استفاده قرار می گیرد. از الیاف پشمی برای ایجاد خامه قالی بافی استفاده می کنند که روند تبدیل پشم به خامه نیز به تنهایی دارای مراحل مختلفی است و باید هرکدام از آن ها به خوبی انجام شود تا بتوان به یک خامه قالی بافی باکیفیت رسید.

سفارش آنلاین خدمات قالیشویی مرکزی

با سفارش آنلاین خدمات قالیشویی خود از ۱۰% تخفیف ویژه سفارش آنلاین بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.